Koulutuksen ohjelma on erittäin kattava:
29.4. Vastuullinen toiminta ja eettinen tehokkuus 2020
20.5. Turvallisuus ja viestintä vastuullisessa organisaatiossa
26.8. Energia- ja materiaalitehokkuus
30.9. Työhyvinvointi ja reilu johtaminen
21.10. Vastuullisuuden mittarit ja indikaattorit & hiilijalanjäljenlaskenta
18.11. Projektitöiden esittely
Ensimmäisen päivän kouluttaja oli TkT Tuula Pohjola ja uskon, että kaikki osallistujat ovat sitä mieltä, että koulutus oli asiantuntevaa, mielenkiintoista ja vuorovaikutteista. Päivän jälkeen ei voinut muuta kuin todeta, että olipas antoisa päivä.
Jokaiseen lähipäivään on etukäteistehtävä, jota tehdessään orientoituu tulevaan aiheeseen.
Vastuullista toimintaa on taloudellinen, sosiaalinen, ympäristöllinen ja kulttuurinen toiminta.
Tiistain aihe oli mielenkiintoinen. Keskustelimme vastuullisesta toiminnasta monesta eri näkökulmasta. Vahvasti esillä oli mm. Talvivaara, joka on järkyttävä esimerkki toiminnasta, jonka tuloksena saattaa syntyä mittava ympäristökatastrofi. Toivottavasti vältymme siltä.
Luentomateriaalia vastuullisesta toiminnasta |
Makeaa vettä on vain 2,5 % kaikesta maailman vedestä. Siitä suurin osa (70%) on jään ja pysyvän lumen muodossa. Jäätiköiden sulaessa makea vesi sekoittuu suolaiseen ja sen seurauksia voimme vain ennustaa. On myös ennustettu, että sulamisen tuloksena meren pinta nousee kaksi metriä, jolloin mm. Hollanti jää veden alle.
Jos harvinaiset maametallivarannot loppuvat, niin silloin taitaa loppua sähköinen tiedonvälityskin. Siinäkin tapauksessa ollaan pulassa.
Toivotaan, että Golf-virta ei muuta suuntaa, jos niin käy, saamme ehkä Suomeen pienimuotoisen jääkauden, joka tarkoittaa sitä, että joudumme siirtymään etelämmäksi Eurooppaan. Toisaalta Siperian roudasta vapautuva metaani saattaa lämmittää meitä. Vaihtoehtoja on, mutta kukaan ei osaa sanoa mikä niistä toteutuu vai toteutuuko mikään.
Degrowt, negatiivinen kasvu (kohtuutalous/ Erkki Pulliainen) tarkoittaa kasvun hiljentämistä ja hyvinvoinnin lisäämistä muulla tavoin. Pohjolan mukaan tulevaisuus ei voi pelastua vain ekologisuutta lisäämällä. Kestävä kehitys tulisi vaihtaa onnelliseen vähentämiseen. Kasvua tulisi hidastaa tietoisesti jo nyt.
Paljon pitäisi tehdä vaikka paljon jo tehdäänkin, jotta "maailma pelastuisi".
Päiväkodeissa ja peruskoulussa opitaan lajittelu ja muita ympäristöön liittyviä käytännön asioita. Sen jälkeen on toisen asteen vuoro syventää opiskelijoiden tietämystä kestävän kehityksen eri osa-alueista.
Tämä koulutus päivittää laaja-alaisesti kestävän kehityksen asioita. Tämän jälkeen on vain meistä kiinni miten siirrämme tietoa eteenpäin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti